Hvorfor arbejde med repræsentation?
Hvordan præsenterer og repræsenterer vi den verden, vi dækker? Og hvordan kan vi tale om den på en ansvarlig og handlingsorienteret måde?
Rapporten “Dem, vi taler om” peger bl.a. på:
- Etniske minoriteter var i 2016 12,3 % af befolkningen, men kun 4 % af nyhedskilderne.
- Kvindelige minoritetskilder er dobbelt underrepræsenterede: generelt er 33 % af kilderne kvinder, men blandt minoritetskilder er det kun 29 %.
- Minoritetskilder optræder næsten kun i udlændingestof, historier om islam eller kriminalstof.
- I politiske historier om udlændinge og integration er det næsten altid majoritetskilder, der optræder - ikke minoriteterne selv.
Derfor er repræsentation og mangfoldighed vigtige temaer at inddrage på læringsdage.
Se forslag til læringsdage med kønsbias som omdrejningspunkt.
Forslag til læringsdage med fokus på mangfoldighed
1. Mangfoldighedsbingo
- Varighed: 1–2 timer
- Antal deltagere: mindst fire (praktikanterne skal have arbejdet seks måneder for at få udbytte)
Formålet er at skabe en legende ramme for at diskutere repræsentation og mangfoldighed.
Sådan gør I:
1. Print bingoplader med felter som fx:
- “Jeg har brugt en flygtning som kilde”
- “Jeg har brugt en kilde med anden etnisk baggrund, hvor etniciteten var irrelevant”
- “I denne uge har jeg interviewet flere kvinder end mænd”
- “Jeg går til fester med andre end kun heteroseksuelle”
2. Spillet kan spilles klassisk (oplæsning af felter) eller i dialogform, hvor man går rundt og spørger hinanden.
3. Afslut med præmie til vinder(e).
Opfølgning:
Efter spillet tager praktikantvejlederen en fælles snak:
- Hvad var svært at finde?
- Hvad var nemt?
- Hvordan kan vi arbejde mere aktivt for at skabe en fair kildefordeling?
Sæt konkrete mål for, hvordan mangfoldigheden kan styrkes fremover.
2. Praktikantens sociale identitet
- Varighed: 1–3 timer
- Forudsætning: høj grad af tillid i gruppen
Formålet er at diskutere, om praktikanterne selv afspejler samfundet, og hvordan deres identitet passer ind i medierne.
Forløb:
- Praktikanterne udfylder et skema over deres sociale identitet. Det er frivilligt, hvor meget man deler.
- Gruppen drøfter derefter spørgsmål som:
- På hvilke punkter er det nemt/svært at have denne identitet?
- Hvad kan vi være blinde for?
- Hvad kan vi bidrage med?
- Hvad betyder kildernes identitet?
Opfølgning:
Diskutér ansvar på flere niveauer:
- praktikanten selv
- nærmeste ledelse
- organisationen
- samfundet
Afslut med at sætte konkrete mål for at udvide kildenetværket til at rumme flere sociale identiteter.
3. Andre læringsdage om mangfoldighed
- Oplæg og debat om stereotyper, kildearbejde og idéudvikling
- Invitér oplægsholdere som fx Ansvarlig Presse, Menneskebiblioteket eller Institut for Menneskerettigheder
- Afhold en idékonkurrencen : bedste idé til historie eller kommunikation med/om minoriteter vinder tid og opbakning til at gennemføre den
- Kilde- og samarbejdspartnerdag: find nye kilder på tværs af befolkningsgrupper
- Benspænd: Praktikanterne skal i en uge bruge mindst én kilde fra en minoritet – men i en historie, hvor minoritetsaspektet er irrelevant (fx en fodboldfan i kørestol, en flygtning i en voxpop om indkøbsvaner)
- Øvelse med stereotyper: brug fotos af forskellige grupper (fx hjemløse, Pride-deltagere, Jehovas Vidner) og diskutér, hvilke kasser man instinktivt placerer folk i – og om kasserne hjælper eller begrænser journalistikken