Indledning
Er der kønsbias på vores arbejdsplads? Både i måden vi præsenterer og repræsenterer dem, vi dækker, og i måden vi behandler hinanden og andre?
Dette tema til læringsdage handler om at undersøge køn og ligestilling gennem forskellige øvelser:
- Kildeoptælling med nye mål
- Historier uden byline
- Er vi en ghetto med særlige normer?
- Hvem er mest sympatisk?
Kildeoptælling med nye mål
Varighed: 2–3 timer
Bedst egnet til: grupper på mere end tre praktikanter
Formålet er at undersøge, om der er kønsbias i valg af kilder, kunder eller samarbejdspartnere. Opgaven handler om at analysere, hvordan vi fremstiller verden i vores kommunikation, og om køn spiller en rolle.
Inden læringsdagen laver hver praktikant en liste over sine kilder, kontaktpersoner eller samarbejdspartnere i en given periode (fx en uge eller måned). Listen kan opdeles på køn, emne og funktion (ekspertkilde, erfaringskilde, partskilde). I kommunikationsjobs kan listen i stedet handle om målgrupper, interne afdelinger eller samarbejdspartnere.
På læringsdagen fremlægger praktikanterne deres lister og diskuterer resultaterne. Derefter arbejdes der i fællesskab med at finde metoder eller nye kilder, der kan skabe en mere ligelig fordeling. DR’s program Deadline har fx arbejdet målrettet med at justere kønsfordelingen blandt gæster.
Dagen kan afsluttes med, at praktikanterne udfordres på deres aktuelle opgaver: Hvordan kan de konkret ændre deres praksis? Hvad er deres personlige mål?
Man kan hente dokumentation og inspiration hos Who Makes The News.
Historier uden byline
En kort og tankevækkende øvelse, der kan bruges både i små og store grupper.
Vejlederen præsenterer en række artikler, hvor bylinen er fjernet. Praktikanterne skal gætte, om artiklen er skrevet af en mand eller en kvinde.
Diskussionen kan efterfølgende handle om:
- Skriver mænd og kvinder forskelligt?
- Bruger de forskelligt sprog?
- Dækker de forskellige stofområder?
- Interviewer de forskelligt?
- Og vigtigst: Hvilke stereotyper og forventninger bærer vi selv på?
Er vi en ghetto med særlige normer?
Varighed: ca. 2 timer
Bedst egnet til: grupper på mere end tre praktikanter
Her rettes blikket mod praktikantgruppen og arbejdspladsens kultur. Behandles mænd og kvinder forskelligt i dagligdagen? Hvem tager hvilke roller, hvem spiser sammen, hvem samarbejder med hvem?
FN's verdensmål for ligestilling kan bruges som ramme. Praktikanterne diskuterer, om der er ligestilling eller kønsbias på arbejdspladsen.
For at undgå en tung debat kan vejlederen sætte gang i diskussionen med forskellige greb:
- Invitér en kollega til at holde et provokerende oplæg.
- Udpeg hemmeligt en ”djævelens advokat” blandt praktikanterne, der får rollen som den, der siger de kritiske ting højt:
- “Der er fuldstændig ligestilling i Danmark - hele debatten er overflødig.”
- “Mænd er også undertrykte - se bare på…”
- “Nu skal vi også passe på, at vi ikke bliver for snerpede…”
- Uddel roller på små sedler, hvor deltagerne skal argumentere ud fra forskellige positioner, fx:
- “Du er imod ligestilling. Kvinder er bedre til hus og børn.”
- “Du er for ligestilling og ser kønsbias som et overset problem.”
- “Du mener, at køn er en social konstruktion og bliver hidsig, hvis nogen påstår andet.”
Hvis der er flere praktikanter end roller, kan resten få en seddel med teksten “Du spiller dig selv.”
Hvem er mest sympatisk?
Varighed: ca. 1 time
Egnet til: grupper
Øvelsen udfordrer gruppens værdier og forestillinger om køn.
Første historie
Gruppen hører en fortælling om Julia, der vil krydse en flod fuld af krokodiller for at nå sin elskede Tom. Broen er ødelagt, og hun må acceptere bådkaptajnen Sinbads krav om sex for at blive sejlet over. Tom afviser hende, og hans ven John reagerer voldsomt.
Opgaven er, at gruppen i fællesskab skal rangordne personerne fra mest til mindst sympatisk. Det kræver konsensus, hvilket ofte skaber diskussion.
Anden historie
Fortællingen gentages, men med ombyttede køn: Tom, Julia, Bonny og Johanne. Gruppen laver igen en liste over sympati.
Efterfølgende diskussion
Øvelsen viser flere pointer:
Vi tror, vi deler værdier, men forskellene kan være større, end vi regner med.
Vi har stereotype forventninger til køn, og vi dømmer forskelligt afhængigt af, hvem der spiller hvilken rolle.
Vi fylder selv tomrummene i historierne med vores egne fortolkninger - og disse er ofte farvet af køn og roller.
Afslutning
Øvelserne under temaet Køn og ligestilling åbner for vigtige diskussioner om bias, roller og kultur på arbejdspladsen. Formålet er ikke at finde endelige svar, men at gøre bevidst, hvordan køn spiller ind i vores arbejde og omgang med hinanden - og hvordan vi aktivt kan arbejde for mere ligestilling.