Indledning
Hvordan håndterer vi spørgsmål om køn, krop og seksualitet på arbejdspladsen? Kan #MeToo eller krænkelsessager ramme jer? Og tør man som praktikant overhovedet tale frit om emnet, mens man er på arbejde?
En undersøgelse fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) viser fx:
“Der er en gennemgående opfattelse blandt de unge af, at særligt pigekroppen er et privat domæne, mens drengekroppen ikke opfattes lige så privat. Når pigekroppen deles offentligt på digitale profiler, kan det derfor være forbundet med risikoen for at blive associeret med nedsættende kategoriseringer, når der brydes med forventningen om, at pigekroppen bør holdes privat.”
Sådanne undersøgelser kan bruges som afsæt til diskussioner om normer, forventninger og adfærd.
Øvelser til læringsdage
1. Definér “seksuel krænkelse”
En undersøgelse fra DJ (2017) viste, at 10,6 % af medlemmerne har oplevet seksuelle krænkelser inden for 10 år - hyppigst blandt praktikanter og studentermedhjælpere. New York Times har skrevet et helt læringsforløb om emnet.
Formål: At skabe en fælles definition gennem dialog.
Metode: sokratisk samtale
- Praktikantvejlederen stiller opgaven: “Definér, hvad en seksuel krænkelse er.”
- Alle beskriver, hvad det betyder for dem - konkret, men uden at dele mere privat, end de kan bære.
- Gruppen diskuterer centrale ord og begreber.
- Alle skriver deres bud på en definition.
- Alle præsenterer deres definition.
- Gruppen samler pointerne i 1–2 fælles sætninger.
Man kan evt. dele gruppen op efter køn for at få forskellige perspektiver frem.
Til sidst opsummerer vejlederen og runder af med en diskussion af:
- hvad gruppen og den enkelte kan gøre for at forhindre krænkelser
- hvem praktikanterne kan henvende sig til, hvis de oplever grænseoverskridende adfærd
2. Dilemmaspil
Varighed: afhænger af antallet af scenarier
Forløb:
Vejlederen præsenterer 2–3 scenarier i gråzonen mellem krænkelse og samtykke. Eksempler:
- en praktikant bliver kæreste med en chef
- en praktikant og en kollega er meget tætte til en fest
- en kollega kommenterer gentagne gange på en praktikants udseende
Gruppen diskuterer:
- Hvad er parternes eget ansvar?
- Hvad bør praktikantvejlederen gøre?
- Hvad med andre praktikanter, kolleger eller arbejdspladsen som helhed?
- Er der også et samfundsmæssigt ansvar?
Til sidst minder vejlederen om, hvem praktikanterne kan gå til, hvis de selv oplever noget lignende.
Generelle råd til praktikantvejlederen
At håndtere krænkelsessager er svært. Det, som én oplever som uproblematisk, kan for en anden være krænkende. Tillid og løbende dialog er derfor afgørende.
Fire vigtige råd:
- Se kritisk på normer og regler
Er adfærdsnormerne gode for praktikanterne? Hvordan bruger ledere deres magt? Er der en formuleret politik for relationer? Skal normerne diskuteres løbende? - Tag en aktiv mentorrolle
Hvis du hører eller ser noget upassende, så tag en snak med praktikanten. Spørg, om han/hun er indforstået med situationen og kender konsekvenserne. - Undgå rollekonflikter
Hvis praktikantvejlederen også er chef, bør der være en ekstra mentor. Udpeg flere personer (med navn) som praktikanterne kan henvende sig til. Oplys altid, at de også kan kontakte praktikansvarlige på uddannelsesinstitutionen. - Håndtér konkrete hændelser seriøst
- Lyt og tag praktikanten alvorligt.
- Hvis sagen er grov eller kriminel: gå videre, men hold praktikanten orienteret.
- Hvis sagen er i en gråzone:
- Klæd praktikanten på til selv at håndtere det
- Tal med den anden part - evt. sammen med praktikanten
- Gør det til en personalesag via ledelse/HR, hvis nødvendigt
Det vigtigste er, at praktikanten oplever at blive hørt, og at upassende adfærd bliver håndteret på en ordentlig måde.