Alligevel kan man sagtens bruge nogle timer af en læringsdag på at diskutere og arbejde mere med kilder og relationer.
Her er fem forslag til øvelser, som man kan bruge på læringsdagene.
De fleste praktikantvejledere bruger tid på at snakke samarbejde med praktikanterne, uanset om samarbejdet mest er med interne eller eksterne kilder, modtagere, kunder eller andre interessenter.
Alligevel kan man sagtens bruge nogle timer af en læringsdag på at diskutere og arbejde mere med kilder og relationer.
Her er fem forslag til øvelser, som man kan bruge på læringsdagene.
De fleste praktikantvejledere bruger tid på at tale om samarbejde med praktikanterne - både med interne og eksterne kilder, modtagere, kunder og andre interessenter. Alligevel kan det være givende at afsætte en hel læringsdag til at arbejde mere systematisk med relationer og kildearbejde.
Her følger en række øvelser og metoder, som kan bruges på læringsdagene.
Seancen varer ca. 30 minutter pr. praktikant og kan gennemføres både én-til-én og i grupper.
Hvis det giver mening, kan der arbejdes med rollespil, hvor vejlederen spiller den ”modstander”, praktikanten skal overbevise. Peer-feedback eller et ”Mads & Monopolet”-format kan også bruges, hvor dilemmaer diskuteres i fællesskab.
I grupper på 3–5 personer spiller praktikanterne om, hvem der har de bedste kilder eller samarbejdspartnere.
Forberedelse:
Praktikanterne medbringer deres 12 bedste kilder på kort (visitkort eller hjemmelavede papkort med navn, titel og kontaktoplysninger).
Sådan spilles:
Spillet leder naturligt til en samtale om, hvad en god kilde er, hvordan man får kontakt til nye kilder, og hvorfor et stort kildenetværk er værdifuldt.
Seancen kan også kobles med en snak om brugen af sociale medier som kildekartotek: LinkedIn, Facebook, Instagram m.fl.
Interviewet er et af journalistens vigtigste værktøjer, men diskuteres sjældent i detaljer.
Forløb:
Fokus er ikke rigtigt eller forkert, men på hvad der kunne gøres anderledes og bedre. Personlige udfordringer som tonefald eller fremtoning tages op i enrum – aldrig foran andre.
Praktikanterne laver en interessentanalyse af en konkret opgave, fx en nyhedshistorie, pressemeddelelse, reklamefilm eller dokumentar.
Trin 1: Identificér interessenterne
Trin 2: Analyser betydningen
Trin 3: Overvej strategi
Analysen giver praktikanten indblik i, hvordan forskellige aktører kan understøtte eller udfordre arbejdet.
Praktikanter kan møde alt fra vrede opkald og kritiske mails til shitstorme og trusler. Derfor er det vigtigt at drøfte arbejdspladsens retningslinjer og hvornår en sag skal eskaleres til ledelsen eller politiet.
På læringsdagen diskuteres konkrete cases sammen med praktikantvejleder, redaktører og kolleger:
Der kan også tales om: