Hvordan har du det-runden

Formål

Mange steder starter læringsdagene med en runde, hvor praktikanterne kan dele stort og småt – alt fra konkrete oplevelser og konflikter til private begivenheder eller faglige udfordringer. Hvis der kun er én praktikant, kan samtalen tages på et ugentligt eller månedligt møde med praktikantvejlederen.

Rammerne

Praktikantvejlederen understreger:

  • at alt er tilladt at sige
  • at rummet er fortroligt
  • at praktikanterne skal respektere hinanden og fortroligheden

Det er vigtigt, at vejlederen samtidig viser, at hun eller han gerne vil hjælpe med at løse de problemer, der kommer frem. Hvis runden blot bliver løs snak, uden at noget følges op, mister den hurtigt sin værdi.

Eksempel

En praktikantvejleder opdagede under en runde, at en praktikant var tæt på at blive alvorligt stresset. Ved at justere arbejdsopgaverne og henvise praktikanten til en fagperson, som kunne give konkrete værktøjer, blev stressniveauet reduceret. Det betød, at en sygemelding blev undgået – til gavn for både praktikanten, kollegerne og organisationen.

At gøre runden meningsfuld

En god måde at sikre, at samtalen bliver konkret og løsningsorienteret, er at spørge: “Hvad skal der til for, at det her problem er løst for dig?”

Hvis problemet er større eller mere personligt, kan praktikantvejlederen tage en eller flere individuelle opfølgende samtaler. Nogle gange er en dialog på stedet nok, mens andre situationer kræver ændringer som:

  • færre eller andre arbejdsopgaver
  • ændrede rammer
  • måske et andet kontor

Mulige temaer i runden

Runden kan åbne for gode drøftelser om fx:

  • samarbejde
  • konfliktløsning
  • tidsstyring
  • arbejdspres og stress
  • forskellige kommunikationsformer
  • interviewteknik og kildehåndtering
  • etik

Refleksion for praktikantvejlederen

Som praktikantvejleder kan du overveje:

  • Hvordan skaber jeg et fortroligt rum, hvor praktikanterne tør åbne sig?
  • Hvordan sikrer jeg, at de respekterer og accepterer hinandens forskelligheder?
  • Er der situationer, hvor jeg ikke selv kan skabe fortrolighed?

Det kan fx være, hvis du også er leder, hvis du og praktikanten kender hinanden for godt, eller hvis samarbejdet mellem jer ikke fungerer optimalt. I de tilfælde kan en ekstra vejleder være en god løsning.

Et reality-tjek kan også være nyttigt: Lad en anden tage en time med praktikanterne, hvor de får mulighed for at tale om deres oplevelse af dig som praktikantvejleder.

Opfølgning

Det er afgørende, at der følges op på de problemer, praktikanten deler, så han eller hun oplever, at det gør en forskel at tale åbent.

Hvis et problem skal bringes videre til ledelsen, skal praktikanten:

  • være indforstået
  • løbende orienteres om processen

Så undgår man, at praktikanten går og spekulerer unødigt over, hvad der sker bag kulisserne.

På denne side