Feedback

Hvorfor feedback?

Løbende coaching og feedback er en grundlæggende ingrediens i ethvert læringsforløb. Spørgsmålet er, hvordan praktikantvejlederen kan gøre feedback til et reelt og givtigt element på læringsdagene.

Her præsenteres fire konkrete forslag til øvelser, suppleret med refleksioner om god feedback, former for feedback og hvordan feedback kan indgå som en del af organisationens kultur.

Fire forslag til feedback-øvelser

Varighed: 2–3 timer

Antal: en eller flere praktikanter

  • Praktikanten tager en produktion med til tre kolleger, som hver afsætter 20–30 minutter.
  • Praktikanten noterer både indholdet af feedbacken og sine egne reaktioner på den.
  • Kollegerne giver kritisk, men konstruktiv feedback, og kommenterer også på, hvordan praktikanten reagerer.
  • Efter runden mødes vejlederen og praktikanten for at tale om:
    • hvordan feedbacken blev oplevet
    • hvad der var brugbart og mindre brugbart
    • hvordan den kan omsættes i det videre arbejde

Varighed: ca. 30 minutter pr. praktikant

Antal: mindst tre praktikanter

  • Praktikanterne giver på skift feedback til hinanden ud fra nogle fastsatte fokusområder (fx indledning, sprog, klipning, lys).
  • Den praktikant, der får feedback, skal i første runde tie stille og lytte. I anden runde kan han/hun stille spørgsmål og få uddybet pointer.
  • Øvelsen afsluttes med, at praktikanten selv opsummerer: Hvad tager jeg med, og hvordan vil jeg bruge det fremover?

Formålet er både at få konkrete forbedringsforslag og at bevidstgøre praktikanterne om, at feedback kan tolkes forskelligt og diskuteres.

Varighed: 20–30 minutter pr. praktikant

Antal: fleksibelt

  • Praktikanten medbringer en idé, en plan eller et halvfærdigt produkt.
  • Vejleder, kolleger eller andre praktikanter giver feedback, hvorefter praktikanten arbejder videre og derefter får ny feedback.
  • Man kan også eksperimentere med, at andre ændrer produktet, hvorefter man sammenligner med originalen.

Fordelen er, at feedback gives tidligt i processen, hvor der er mest at lære og størst mulighed for udvikling.

Mange steder er det naturligt, at praktikantvejlederen bruger en halv eller hel time ugentligt på at give dybdegående feedback.

Ifølge den nye praktikantaftale skal praktikanten have feedback mindst en gang om måneden, men mange arbejdspladser giver oftere - både løbende i processen og på faste møder.

Når feedback er konstruktiv, ikke-truende og fokuseret på arbejdet snarere end personen, øges den indre motivation (Teresa Amabile).

Den gode feedback

En dygtig vejleder stiller spørgsmål, som er ”passende forstyrrelser”: De skubber praktikanten lidt ud af komfortzonen uden at virke hverken overvældende eller ligegyldige.

Den bedste feedback er ofte en løbende coachende samtale, hvor man diskuterer, hvad der er sket, og hvad der skal ske for at hæve kvaliteten.

Former for feedback

  • Værdsættelse: Bekræftelse og tak for godt arbejde.
  • Coaching: En dialog om mål, vej og løsninger.
  • Evaluering: En vurdering af, om produktet eller processen er god eller dårlig.

Hvis praktikanten ønsker én type feedback, men får en anden, kan kommunikationen fejle. Derfor bør vejlederen spørge ind til, hvilken feedback praktikanten ønsker.

Overvej også balancen mellem:

  • Summativ feedback (opsummerende, fx ”det er flot”) - kortvarig og ofte uden læring.
  • Formativ feedback (udfyldende, konkret og læringsorienteret) - giver udvikling og forståelse.
  • Handlingsanvisende feedback (hvad skal ændres).
  • Handlingsfremmende feedback (hvordan kan man selv finde løsninger).

Feedback i praksis - vigtige overvejelser

Når du giver feedback, kan du reflektere over:

  • Er fokus på proces, produkt eller person?
  • Skal feedbacken være mundtlig eller skriftlig?
  • Er der plads til dialog?
  • Hvor meget positivt kontra negativt indgår?
  • Gives feedbacken individuelt eller kollektivt?

Feedback kræver respekt og tillid – uden det mister den sin værdi.

Feedback som en del af organisationens strategi

Hvis efterkritik skal være en del af kulturen, bør den kobles til organisationens strategi:

  • Mål: Hvad vil vi opnå?
  • Næring: Hvordan motiverer vi undervejs?
  • Læring: Hvilken ny viden eller indsigt skal feedbacken give?

Spørg dig selv:

  • Hvad skal praktikanten gå herfra med?
  • Er det motivation, læring eller blot en ledelsesmæssig vurdering?

Litteratur og ressourcer

  • Douglas Stone: Thanks for the Feedback
  • Anders Trillingsgaard: Feedback gentænkt
  • Anders Stahlschmidt: Førstehjælp til feedback
  • Praktikantvejlederuddannelsen (Danske Medier & DJ, i samarbejde med DMJX, SDU og RUC)

På hjemmesiden Praktikantvejleder.dk kan du læse mere om feedback og om praktikantundersøgelsen.

På denne side