Klagevejledning

Indbringelse af sager for Dansk Journalistforbunds Medlemsombudsmand.

DJ har indgået et samarbejde med medlemsombudsmand, byretsdommer Ulrik Jørgensen.
Hvis et medlem ikke er tilfreds med behandlingen af sin sag i DJ, kan sagen indbringes for medlemsombudsmanden.

Hvad kan der klages over?

Et DJ-medlem kan kun klage over behandlingen af sin egen sag. Det omfatter:

  • selve sagsbehandlingen
  • eventuelle følgevirkninger
  • sagsbehandlingstiden
  • øvrige forhold, der normalt anses for at høre under "sagsbehandling".

Forudsætning: Medlemmet skal være medlem af DJ under hele sagsbehandlingen. Hvis medlemmet melder sig ud, bortfalder klagen.

Medlemsombudsmanden kan ikke behandle klager over:

  • politiske eller økonomiske beslutninger truffet af forretningsudvalget eller hovedbestyrelsen
  • DJ’s organisation eller kollektive interessevaretagelse
  • produkter eller vejledning fra DJ’s samarbejdspartnere (fx forsikringsselskaber, Forbrugsforeningen m.v.)

Sådan behandles en klage

Første skridt - klage til konsulenten

  1. Medlemmet skal først sende klagen til den konsulent, der har behandlet sagen.
  2. Klagen skal indsendes senest tre måneder efter, at sagen er afsluttet.
  3. Konsulenten vurderer sagen sammen med DJ’s administrative ledelse og meddeler herefter afgørelse til medlemmet.

Andet skridt - klage til forretningsudvalget

Hvis medlemmet ikke får medhold eller ikke er tilfreds:

  • kan klagen sendes videre til DJ’s forretningsudvalg.
  • dette skal ske senest tre måneder efter, at medlemmet har modtaget den fornyede afgørelse.

Adresse for klager:
Dansk Journalistforbund
Gammel Strand 46
1202 København K
E-mail: dj@journalistforbundet.dk

Att.: ”Medlemsklage”

Forretningsudvalget behandler herefter sagen på vegne af hovedbestyrelsen, indhenter supplerende oplysninger og meddeler afgørelse til medlemmet.

Medlemsombudsmandens behandling

Hvis medlemmet fortsat ikke får fuldt medhold, kan sagen indbringes for medlemsombudsmanden.

  • Klagen skal indgives senest én måned efter, at forretningsudvalget har truffet sin afgørelse.
  • Medlemsombudsmanden anmoder DJ om en sagsfremstilling og relevante bilag. Fremstillingen må ikke indeholde en indstilling til afgørelse.
  • Ombudsmanden kan indhente yderligere oplysninger, også mundtligt, for at sikre at sagen er tilstrækkeligt belyst.

Ombudsmandens muligheder

Medlemsombudsmanden kan:

  • udtale kritik af DJ’s afgørelse eller sagsbehandling
  • udtale, at der ikke er grundlag for kritik
  • give en anbefaling til DJ om en bestemt ageren i den konkrete sag eller mere generelt.

Ombudsmanden kan derimod ikke:

  • pålægge DJ at ændre en afgørelse
  • ændre sagsgange
  • kræve, at DJ foretager en bestemt handling.

Tidsramme og videre behandling

  • Ombudsmandens udtalelse tilstræbes afgivet inden for tre måneder.
  • Den skal være skriftlig, begrundet og meddeles både til medlemmet og forretningsudvalget.
  • Forretningsudvalget behandler udtalelsen på førstkommende ordinære møde og orienterer hovedbestyrelsen. Hovedbestyrelsen beslutter herefter, om udtalelsen tages til efterretning, eller om der skal iværksættes yderligere initiativer.

På denne side