Influenter, bloggere og skjult reklame

Denne FAQ hjælper dig med at overholde markedsføringsloven og Forbrugerombudsmandens vejledninger om reklame og omtale på sociale medier.

Bloggere og influenter skal markere omtaler, hvis en virksomhed har været involveret i omtalen og haft en kommerciel hensigt. Omtaler kan finde sted både i form af tekst, billede og video.

Influenter skal markere omtaler som reklame, hvis de har en aftale med virksomheden om omtalen. Det gælder også stiltiende aftaler. Opslag, hvor influenten får en anden form for fordel, skal også markeres.

Forbrugerombudsmanden stiller øgede krav til mærkning, hvis en ikke ubetydelig del af influentens følgere er under 18 år. Det samme gælder på sociale medier, hvor kravene til markering ligeledes er højere.

En omtale af en virksomhed/et produkt er reklame, når:

  • Du har en aftale med virksomheden (også en stiltiende aftale).
  • Du modtager en fordel, fx:
    • Penge
    • Rabat eller gratis produkter/ydelser
    • Gratis lån af produkter
    • Kommission via affiliate-aftaler
    • Invitationer til events
    • Andre fordele, som ikke gives til almindelige forbrugere
  • Du arrangerer en konkurrence for virksomheden
  • Din kontakt er via et bureau (medie eller reklame)

Også uden aftale kan omtalen være reklame, hvis:

  • Samarbejdet netop er afsluttet
  • Du omtaler virksomheden med henblik på et samarbejde
  • Du tagger eller nævner virksomheden kommercielt

Krav til tydelighed

  • Markeringen skal være klar og tydelig
  • Det er ikke nok at tagge virksomheden
  • Skriv fx: "Reklame" eller "Annonce"
  • På engelsk: "Advertisement" eller "Commercial promotion"
  • Ved børn og unge: tydelighed er særlig vigtig

OBS: Forbrugerombudsmanden mener, at sociale mediers standardmarkeringer (fx "betalt partnerskab") ikke er nok alene

Hvornår kan du undlade markering?

  • Kun hvis det er klart for læseren, at der er tale om reklame
  • Fx hvis du åbent skriver: “Jeg har fået dette produkt af XX til test”

  • Tekst: I starten af teksten – adskil markeringen fra resten
  • Sociale medier: I starten af opslaget
  • Billedopslag: I begyndelsen af billedteksten
  • Videoer:
    • Som det første i videoens titel
    • Og gerne også i starten af selve videoen (tekst på skærmen)
    • Brug tydelig skrifttype og grafik

  • Du har ingen aftale med virksomheden
  • Du omtaler produktet uden forudgående dialog eller fordele
    • Fx du besøger en restaurant, du selv har betalt for

Men:

  • Hvis du håber på et samarbejde, er det reklame
  • Hvis du har fået en fordel (fx rabat), er det reklame

  • Brug markering som ved almindelig reklame
  • Skriv fx: "Reklame-link"
  • Placér enten:
    • Lige ved linket
    • Ovenover som en slags overskrift
  • Hvis hele indlægget er reklame, og du linker til annoncøren, kan særskilt linkmarkering undlades

 

Ja - hvis du får produkter tilsendt fra en virksomhed, er det reklame, uanset om omtalen er positiv eller negativ.

Undtagelse:

  • Du er kulturanmelder og modtager kun det nødvendige materiale
    • Fx en bog eller billet
    • Dog er det uklart, hvornår man betragtes som kulturanmelder

Ved tvivl - kontakt DJ.

Ja - hvis billedet har kommerciel værdi for virksomheden, skal det markeres.

Det afhænger af:

  • Hvor synligt produktet er
  • Om virksomheden er tagget eller nævnt
  • Hvor lang tid der er gået siden produktet blev modtaget

Kommerciel værdi aftager med tiden, men det afhænger af den konkrete situation.

 

Du kan finde:

Bemærk:

  • Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med markedsføringslovens
  • Det er domstolene, der i sidste ende afgør fortolkningen af loven

DJ anbefaler, at influenter og bloggere følger Forbrugerombudsmandens anvisninger.

 

Bloggere og influenter skal markere omtaler, hvis en virksomhed har været involveret i omtalen og haft en kommerciel hensigt. Omtaler kan finde sted både i form af tekst, billede og video.

Influenter skal markere omtaler som reklame, hvis de har en aftale med virksomheden om omtalen. Det gælder også stiltiende aftaler. Opslag, hvor influenten får en anden form for fordel, skal også markeres.

Forbrugerombudsmanden stiller øgede krav til mærkning, hvis en ikke ubetydelig del af influentens følgere er under 18 år. Det samme gælder på sociale medier, hvor kravene til markering ligeledes er højere.

En omtale af en virksomhed/et produkt er reklame, når:

  • Du har en aftale med virksomheden (også en stiltiende aftale).
  • Du modtager en fordel, fx:
    • Penge
    • Rabat eller gratis produkter/ydelser
    • Gratis lån af produkter
    • Kommission via affiliate-aftaler
    • Invitationer til events
    • Andre fordele, som ikke gives til almindelige forbrugere
  • Du arrangerer en konkurrence for virksomheden
  • Din kontakt er via et bureau (medie eller reklame)

Også uden aftale kan omtalen være reklame, hvis:

  • Samarbejdet netop er afsluttet
  • Du omtaler virksomheden med henblik på et samarbejde
  • Du tagger eller nævner virksomheden kommercielt

Krav til tydelighed

  • Markeringen skal være klar og tydelig
  • Det er ikke nok at tagge virksomheden
  • Skriv fx: "Reklame" eller "Annonce"
  • På engelsk: "Advertisement" eller "Commercial promotion"
  • Ved børn og unge: tydelighed er særlig vigtig

OBS: Forbrugerombudsmanden mener, at sociale mediers standardmarkeringer (fx "betalt partnerskab") ikke er nok alene

Hvornår kan du undlade markering?

  • Kun hvis det er klart for læseren, at der er tale om reklame
  • Fx hvis du åbent skriver: “Jeg har fået dette produkt af XX til test”

  • Tekst: I starten af teksten – adskil markeringen fra resten
  • Sociale medier: I starten af opslaget
  • Billedopslag: I begyndelsen af billedteksten
  • Videoer:
    • Som det første i videoens titel
    • Og gerne også i starten af selve videoen (tekst på skærmen)
    • Brug tydelig skrifttype og grafik

  • Du har ingen aftale med virksomheden
  • Du omtaler produktet uden forudgående dialog eller fordele
    • Fx du besøger en restaurant, du selv har betalt for

Men:

  • Hvis du håber på et samarbejde, er det reklame
  • Hvis du har fået en fordel (fx rabat), er det reklame

  • Brug markering som ved almindelig reklame
  • Skriv fx: "Reklame-link"
  • Placér enten:
    • Lige ved linket
    • Ovenover som en slags overskrift
  • Hvis hele indlægget er reklame, og du linker til annoncøren, kan særskilt linkmarkering undlades

 

Ja - hvis du får produkter tilsendt fra en virksomhed, er det reklame, uanset om omtalen er positiv eller negativ.

Undtagelse:

  • Du er kulturanmelder og modtager kun det nødvendige materiale
    • Fx en bog eller billet
    • Dog er det uklart, hvornår man betragtes som kulturanmelder

Ved tvivl - kontakt DJ.

Ja - hvis billedet har kommerciel værdi for virksomheden, skal det markeres.

Det afhænger af:

  • Hvor synligt produktet er
  • Om virksomheden er tagget eller nævnt
  • Hvor lang tid der er gået siden produktet blev modtaget

Kommerciel værdi aftager med tiden, men det afhænger af den konkrete situation.

 

Du kan finde:

Bemærk:

  • Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med markedsføringslovens
  • Det er domstolene, der i sidste ende afgør fortolkningen af loven

DJ anbefaler, at influenter og bloggere følger Forbrugerombudsmandens anvisninger.