Anmeld arbejdsskade

Hvornår skal en skade anmeldes?

Din arbejdsgiver skal anmelde en arbejdsulykke senest 14 dage efter skaden, hvis der er en antagelse om, at du kan have krav på ydelser (fx varigt mén, nedsat erhvervsevne eller behandlingsudgifter).

Mindre skader, som forventes at gå over uden længere sygemelding (fx blå mærker), behøver ikke at blive anmeldt – men kan godt blive det.

Vigtigt: Skaden skal anmeldes senest 1 år efter, at den er opstået. Overskrides fristen, kan du miste retten til erstatning.

Hvordan anmelder man en arbejdsskade?

Ulykker

Arbejdsgiveren anmelder ulykken til sit forsikringsselskab, som behandler sagen i første omgang.

Forsikringsselskabet indhenter oplysninger og vurderer, om de selv skal behandle sagen, eller sende den videre til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).

Hvis arbejdsgiveren ikke anmelder skaden, kan du selv anmelde direkte til AES.

Vær opmærksom på, at arbejdsgiveren altid orienteres, når AES begynder at behandle sagen.

Erhvervssygdomme

Det er typisk din læge eller tandlæge, som skal anmelde sygdommen via den digitale løsning ESS på virk.dk

Du kan også selv anmelde en erhvervssygdom direkte på AES’ hjemmeside

Hvem behandler arbejdsskadesager?

Alle sager, der skal vurderes efter Arbejdsskadesikringsloven, behandles af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).

AES er en selvejende institution administreret af ATP.

Læs mere om AES

Hvad sker der efter anmeldelsen?

  1. Du modtager et kvitteringsbrev fra AES i din digitale post.
  2. AES vurderer først, om skaden/sygdommen kan anerkendes som en arbejdsskade.
    • Hvis ikke, afvises sagen.
  3. AES indhenter typisk oplysninger fra fx:
    • Den tilskadekomne
    • Arbejdsgiveren
    • Læger, sygehuse og kommunen
    • Arbejdsmedicinsk Klinik
    • Arbejdstilsynet m.fl.
  4. Til sidst modtager du en afgørelse fra AES, hvor de vurderer, om din skade eller sygdom er omfattet af loven og dermed kan anerkendes som en arbejdsskade.
 

På denne side