Arbejdsmiljørepræsentant (AMR)

Som arbejdsmiljørepræsentant bidrager du aktivt til at udvikle og vedligeholde et sundt arbejdsmiljø på din arbejdsplads. I rollen vil du møde mange forskellige spørgsmål, udfordringer og forslag fra kolleger og ledelse.

Sparring og rådgivning

Er du i tvivl om din rolle som AMR, eller hvordan du bedst løser udfordringer og rådgiver dine kolleger, kan du altid få sparring hos DJ’s arbejdsmiljøkonsulent.

Valg af arbejdsmiljørepræsentant

  • AMR vælges af de ansatte på virksomheden og indgår i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation (AMO).
  • Det er ledelsens ansvar at sørge for, at valget gennemføres.
  • AMR repræsenterer medarbejderne i samarbejdet med ledelsen om arbejdsmiljøet.
  • Valgperioden er som udgangspunkt to år.

Obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse

  • Arbejdsgiveren skal sikre, at AMR gennemfører den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse senest tre måneder efter valget.
  • Uddannelsens udbyder skal være godkendt af Arbejdstilsynet.
  • Udbydere findes på Arbejdstilsynets hjemmeside
  • DJ anbefaler, at du vælger et kursus med fokus på kontorarbejde, da det bedst matcher DJ's medlemmers arbejdsmiljø.

Supplerende arbejdsmiljøuddannelse

Når du træder ind i dit andet funktionsår som AMR, skal arbejdsgiveren tilbyde supplerende uddannelse svarende til 1½ dag.

Herefter skal arbejdsgiveren hvert år tilbyde yderligere 1½ dags supplerende uddannelse.

Du er en del af arbejdsmiljøorganisationen (AMO)

I virksomheder med mindst 10 ansatte skal samarbejdet om arbejdsmiljøet ske gennem en formel arbejdsmiljøorganisation (AMO), hvor medarbejdere og ledelse samarbejder systematisk om arbejdsmiljøet.

AMO skal:

  • Medvirke aktivt i det systematiske arbejdsmiljøarbejde.
  • Arbejde for effektiv forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer.
  • Deltage i både det daglige og det overordnede arbejdsmiljøarbejde.

AMO’s rolle er at medvirke aktivt til det systematiske arbejdsmiljøarbejde og være med til at lave effektiv forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer.” (AT-vejledning om samarbejde om arbejdsmiljø)

Beskyttelse af AMR

AMR er beskyttet mod afskedigelse på samme måde som tillidsrepræsentanter, når der arbejdes under en DJ-overenskomst, og der samtidig er en DJ-tillidsrepræsentant på arbejdspladsen.

Hvis der ikke er en DJ-tillidsrepræsentant, har AMR i stedet et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger ud over det normale varsel.

Tid til arbejdsmiljøarbejdet

Der er ikke fastsat et bestemt timetal til AMR-arbejdet.

Arbejdsgiveren skal dog sørge for, at medlemmerne af AMO - herunder AMR - har tilstrækkelig tid til at udføre deres opgaver.

Dette omfatter blandt andet:

  • Rimelig tid til kontakt med de ansatte, herunder opsøgende arbejde.
  • Mulighed for regelmæssig kontakt mellem de ansatte og AMO.
  • Tid til både daglige og overordnede opgaver, fx den årlige arbejdsmiljødrøftelse og arbejdet med APV (arbejdspladsvurdering).

Tiden skal stå mål med virksomhedens størrelse, arbejdets art og de risici, medarbejderne udsættes for. (Kilde: AT-vejledning om samarbejde om sikkerhed og sundhed)

Rollen som AMR

Du fungerer som bindeled mellem medarbejdere og ledelse i spørgsmål om arbejdsmiljø.

Dine kolleger kan henvende sig til dig, hvis de oplever problemer eller har forslag til forbedringer. Du bringer herefter disse videre til AMO.

Du skal ikke vide alt

Som AMR forventes du ikke at kende svarene på alt.

Er du i tvivl, kan du altid kontakte DJ’s arbejdsmiljøkonsulent, som kan hjælpe eller finde de rette svar.

Vær opsøgende og synlig

Det er vigtigt, at dine kolleger ved, hvem du er, og hvordan de kan kontakte dig.

Du kan fx:

  • informere om aktuelle arbejdsmiljøemner i mails,
  • få taletid på personalemøder,
  • besøge forskellige teams for at dele vigtige informationer.

Dine primære kontakter i DJ

Arbejdsmiljøkonsulent: Tom Hansen

Socialrådgiver: Camilla Beyer-Nielsen