Mads er ny i Journalistikken:

”Jeg lærte det meste i praktikken”

25-06-2026

Det er sæson for nyuddannede på vej ud på arbejdsmarkedet. Vi har talt med Mads Norman Søndergaard, nyuddannet journalist fra DMJX, om hans håb og drømme for fremtiden - og ikke mindst fremtiden for hans fag.

Mads Norman Søndergaard er netop dimitteret fra DMJX.

Mads Norman Søndergaard er netop dimitteret fra DMJX.

Privat foto

 

Mads har været svær at få fat i, for han er ikke ude og fejre sin nye uddannelse. Han er nemlig på arbejde. Så da vi fanger ham, er det sen eftermiddag, imens han er ude og handle.

Hvordan føles det at være færdiguddannet?
”Det er dejligt at være færdig. Men det føles også lidt ambivalent, for de sidste halvandet år har jeg jo arbejdet som journalist. Det føles, som om jeg har været færdig længe. Men nu er jeg også færdig på papiret. Det er en byrde, som er løftet af skuldrene.”

Hvad er det vigtigste, du tager med dig fra studiet?
”Jeg ved ikke, hvad det vigtigste er. Jeg synes, at vi blev godt klædt på af skolen, men jeg lærte det meste i praktikken. Det er virkelig vigtigt, at der er så lang praktiktid. Her får man lov til at være hands-on og udvikle sig.”

Hvad skal du nu?
”Jeg skal netop nu til at underskrive en kontrakt hos Ekstra Bladet, hvor jeg også var i praktik. Efter praktikken arbejdede jeg freelance for dem, og nu er jeg blevet tilbudt en fuldtidsstilling.”

Hvad er din største bekymring?
”Min største bekymring er, om journalistikken har en plads om to, måske ti år. Jeg er bekymret for, om der vil blive lagt samme vægt på god journalistik. Og om god journalistik vil være det samme som i dag, eller om det vil være mere rentabelt at have robotter. Jeg frygter også, at almindelige mennesker ikke vil gå op i kvaliteten af god journalistik.”

Hvad er din største drøm?
”Min største drøm er at blive i den stilling, jeg lige er ansat i. Det er en meget stor milepæl for mig. Det er vanvittigt, at det skal være en milepæl, men sådan føles det i denne branche. Men det, jeg klart glæder mig mest til, er at være på min nye arbejdsplads den næste lange tid og lave god journalistik.”

Hvad er dit største ønske til din første arbejdsplads?
”Nu har jeg jo været her i små to år. Men min rolle ændrer sig fra praktikant og freelancer til fastansat, så jeg glæder mig til at komme ind og blive en mere fast del af hverdagen. Og så er mit største ønske, at de bliver ved med at fokusere på god journalistik og prioritere den økonomi, det kræver.”

DJ ønsker Mads og resten af DJ’s dimittender tillykke med uddannelsen og held og lykke fremover. Så tag godt imod de nye dimittender på arbejdsmarkedet.

Husk, at DJ står klar til at vejlede og hjælpe dig
Hvad enten du drømmer om det frie freelanceliv, selvstændig virksomhed eller en fast stilling, så står DJ klar til at vejlede dig før, under - eller når du er på vej væk og videre.
Vi har karriererådgivere, socialrådgivere, jurister og advokater, der står klar til at hjælpe dig.