Markedsføring uden fejltrin

Mange medlemmer af DJ bruger sociale medier til at markedsføre sig selv eller deres arbejdsgiver. Men der gælder særlige regler. Læs med her, før du går i gang.

Ja, men du skal være opmærksom på følgende:

  • Regler for e-mails og spam gælder også på sociale medier.
  • Der skelnes mellem:
    • Beskeder sendt til andres personlige profiler/indbakker (kræver samtykke).
    • Opslag på din egen profil, der vises i andres nyhedsfeed (tilladt med visse betingelser).

Beskeder til profil og indbakke

Du må ikke sende direkte beskeder til andres profiler eller indbakker uden samtykke.

Et gyldigt samtykke skal være:

  • Aktivt
  • Frivilligt
  • Udtrykkeligt
  • Konkretiseret
  • Informeret

OBS: Følgere eller "likes" er ikke nok som samtykke.

Du må heller ikke opfordre brugere til at:

  • Poste på andres profiler
  • Sende beskeder til andres indbakker
  • Tagge venner i billeder eller opslag
  • Invitere venner til applikationer

Opslag i nyhedsfeed

Tilladt:

  • Du må gerne lave opslag med kommercielle budskaber, som vises i følgernes nyhedsfeed.
  • Du må opfordre dine følgere til at:
    • Dele opslag
    • Synes godt om opslag

Vigtigt:

Følgernes venner skal kunne frabede sig fremtidige henvendelser (fx via funktioner på det sociale medie).

Ja, det er tilladt:

  • Du kan købe annonceplads som på andre hjemmesider.
  • Du kan bruge målrettede opslag i nyhedsfeed.

Husk at læse mediets egne regler for markedsføring.

Vær opmærksom på:

  • Du vil hurtigt blive betragtet som erhvervsdrivende og dermed være omfattet af markedsføringsloven.

Ikke tilladt:

  • At sende kommercielle beskeder til venners profiler eller indbakker (de har ikke givet samtykke til kommerciel kontakt).

Tilladt med forbehold:

  • Opslag på din egen profil, der vises i venners nyhedsfeed, er tilladt - men dine venner skal nemt kunne frabede sig disse budskaber (fx ved at afbryde forbindelsen eller skjule opdateringer).

Vær opmærksom på de enkelte sociale mediers regler for kommercielt brug af personlige profiler.

 

Nej, ikke uden samtykke.

  • Brug af personbilleder i markedsføring kræver samtykke fra den afbildede.
  • Et billede delt og tagget af personen selv kan muligvis tolkes som samtykke — men kun inden for rammerne af det sociale medie.

Ja, hvis det gælder almennyttig aktivitet.

  • Du må gerne kontakte personer direkte på sociale medier (via væg eller indbakke).
  • Gælder kun for:
    • Medlemsrekruttering
    • Politiske budskaber

Men:

  • Markedsføring af erhvervsmæssige aktiviteter (kurser, rejser, butik m.v.) er underlagt de samme regler som almindelig markedsføring.

Det afhænger af budskabets karakter:

  • Omfatter dit budskab varer og tjenester på markedet?
    • Så gælder markedsføringslovens regler.
  • Handler budskabet om andet?
    • Så er du ikke underlagt de samme regler som kommercielle virksomheder.

 

Læs mere

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføring og sociale medier.

Bemærk: Det er Forbrugerombudsmandens fortolkning af reglerne. Vejledningen er ikke prøvet ved domstolene.

Ja, men du skal være opmærksom på følgende:

  • Regler for e-mails og spam gælder også på sociale medier.
  • Der skelnes mellem:
    • Beskeder sendt til andres personlige profiler/indbakker (kræver samtykke).
    • Opslag på din egen profil, der vises i andres nyhedsfeed (tilladt med visse betingelser).

Beskeder til profil og indbakke

Du må ikke sende direkte beskeder til andres profiler eller indbakker uden samtykke.

Et gyldigt samtykke skal være:

  • Aktivt
  • Frivilligt
  • Udtrykkeligt
  • Konkretiseret
  • Informeret

OBS: Følgere eller "likes" er ikke nok som samtykke.

Du må heller ikke opfordre brugere til at:

  • Poste på andres profiler
  • Sende beskeder til andres indbakker
  • Tagge venner i billeder eller opslag
  • Invitere venner til applikationer

Opslag i nyhedsfeed

Tilladt:

  • Du må gerne lave opslag med kommercielle budskaber, som vises i følgernes nyhedsfeed.
  • Du må opfordre dine følgere til at:
    • Dele opslag
    • Synes godt om opslag

Vigtigt:

Følgernes venner skal kunne frabede sig fremtidige henvendelser (fx via funktioner på det sociale medie).

Ja, det er tilladt:

  • Du kan købe annonceplads som på andre hjemmesider.
  • Du kan bruge målrettede opslag i nyhedsfeed.

Husk at læse mediets egne regler for markedsføring.

Vær opmærksom på:

  • Du vil hurtigt blive betragtet som erhvervsdrivende og dermed være omfattet af markedsføringsloven.

Ikke tilladt:

  • At sende kommercielle beskeder til venners profiler eller indbakker (de har ikke givet samtykke til kommerciel kontakt).

Tilladt med forbehold:

  • Opslag på din egen profil, der vises i venners nyhedsfeed, er tilladt - men dine venner skal nemt kunne frabede sig disse budskaber (fx ved at afbryde forbindelsen eller skjule opdateringer).

Vær opmærksom på de enkelte sociale mediers regler for kommercielt brug af personlige profiler.

 

Nej, ikke uden samtykke.

  • Brug af personbilleder i markedsføring kræver samtykke fra den afbildede.
  • Et billede delt og tagget af personen selv kan muligvis tolkes som samtykke — men kun inden for rammerne af det sociale medie.

Ja, hvis det gælder almennyttig aktivitet.

  • Du må gerne kontakte personer direkte på sociale medier (via væg eller indbakke).
  • Gælder kun for:
    • Medlemsrekruttering
    • Politiske budskaber

Men:

  • Markedsføring af erhvervsmæssige aktiviteter (kurser, rejser, butik m.v.) er underlagt de samme regler som almindelig markedsføring.

Det afhænger af budskabets karakter:

  • Omfatter dit budskab varer og tjenester på markedet?
    • Så gælder markedsføringslovens regler.
  • Handler budskabet om andet?
    • Så er du ikke underlagt de samme regler som kommercielle virksomheder.

 

Læs mere

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføring og sociale medier.

Bemærk: Det er Forbrugerombudsmandens fortolkning af reglerne. Vejledningen er ikke prøvet ved domstolene.