Brug af billeder på sociale medier kræver stadig samtykke
- Billeder, der uploades til sociale medier, er ikke til fri afbenyttelse - heller ikke selvom de er tagget med et bestemt hashtag.
- Medier og virksomheder må ikke anvende dine billeder uden tilladelse, uanset hashtagget.
Virksomheder bruger hashtags til konkurrencer
Flere virksomheder og medier lancerer kampagner, hvor de:
- Opfordrer brugere til at dele billeder med et specifikt hashtag (fx #DRminsommer eller #berlingskerejseliv).
- Efterfølgende anvender billederne på deres egne platforme - ofte uden at indhente eksplicit samtykke.
Men giver det virksomheden lov til at bruge billedet?
DJ: Et hashtag er ikke et samtykke
DJ oplever flere sager, hvor:
- Et medie eller en virksomhed har brugt et billede uden fotografens tilladelse.
- Virksomheden forsvarer sig med, at fotografen brugte deres kampagne-hashtag - og dermed "gav samtykke".
Ifølge DJ’s ophavsretsjurist, Anders Sevel Johnsen:
”At en fotograf bruger et bestemt hashtag vil næppe blive anset som et tilstrækkeligt samtykke efter ophavsretsloven.”
Derfor kan fotografen rejse krav om krænkelse af ophavsretten, hvis billedet bruges uden tilladelse.
Et hashtag giver ikke juridisk råderet
- Du kan ikke tage patent, varemærkeret eller ophavsret over et hashtag.
- Et hashtag fungerer blot som søgeord eller kategorisering.
- Virksomheder kan derfor ikke fastsætte juridisk bindende brugsbetingelser alene via et hashtag.
Ingen domme - endnu
De danske domstole har endnu ikke afgjort sager om dette emne. Dog kan det ikke udelukkes, at:
- Hvis en fotograf bruger et meget unikt hashtag, som er tydeligt knyttet til en specifik virksomhed, og er bekendt med de tilknyttede brugsbetingelser,
- ...kan det måske vurderes som et stiltiende samtykke i et vist omfang.
Eksempler:
- Unikt hashtag: #berlingskerejseliv - kan virke virksomhedsopfundet.
- Almindeligt hashtag: #ibyen - anvendt bredt, mindre sandsynligt som samtykke.
Professionelle fotografer skal være ekstra opmærksomme
”Der er forskel på, at almindelige borgere læser om en konkurrence og gerne vil deltage - og at en professionel fotograf uforvarende bruger et hashtag, som en virksomhed påberåber sig rettigheder til,” siger Anders Sevel Johnsen.
- Sådanne brugsbetingelser er ikke gyldige ifølge ophavsretten.
- DJ opfordrer derfor medlemmer og professionelle fotografer til at kontakte forbundet, hvis deres billeder bruges uden samtykke.
Ny webportal på vej
Senere på året lancerer DJ en digital portal med:
- Råd og vejledning om brug af sociale medier
- Gennemgang af medlemmers rettigheder som indholdsproducenter
- Fokus på ophavsret i en digital virkelighed