Din ansættelse og SoMe-ansvar
Når du er ansat i en virksomhed eller organisation, bør du tænke dig om, inden du deler eller liker noget på sociale medier. Her får du et overblik over de vigtigste regler og faldgruber.
Kan jeg blive fyret for min aktivitet på sociale medier?
Ja, det kan du – og det er sket i Danmark (dog ikke i sager hos DJ).
Overvej altid, hvad du skriver, især om din arbejdsgiver:
- Dine opslag kan blive set af venner, chefer, kunder og konkurrenter.
- Undgå at skrive nedsættende om:
- Din arbejdsgiver
- Kunder
- Kollegaer
- Grov tone eller kritik kan være i strid med din loyalitetspligt og føre til afskedigelse.
- Eksempel: En DR-medarbejder fik en henstilling for kritik af et DR-program.
Husk:
Loyalitetspligten gælder også i din opsigelsesperiode – også hvis du er fritstillet.
Jobskifte og sociale medier
Vær opmærksom på, hvordan og hvornår du annoncerer et nyt job:
- Tidspunkt og formulering kan være i strid med:
- Loyalitetspligten
- En eventuel konkurrenceklausul
Generel adfærd på sociale medier
Du kan også blive fyret for indhold, der ikke direkte handler om din arbejdsgiver, f.eks.:
- Nedsættende kommentarer om personer
- "Likes" eller "retweets" af indhold med f.eks. racistisk karakter
Din arbejdsgiver kan anse dig for uværdig til stillingen, især hvis:
- Du har en højt profileret rolle
- Du har stort ansvar
- Du repræsenterer virksomheden udadtil
Særligt for journalister
Er du journalist på et uafhængigt medie, bør du være ekstra påpasselig:
- Troværdighed og integritet kan skade både dig og mediet
- Undgå at:
- Fremstå holdningspræget i politiske diskussioner
- Deltage i debatter, hvor du repræsenterer mediet (fx med logo på profilen)
Afskedigelse pga. holdninger kan ske, men:
- Det vil kræve helt særlige omstændigheder
- Objektivitet skal være altafgørende for din rolle
Hvad må jeg dele om min arbejdsplads?
Del ikke oplysninger, der kan opfattes som:
- Interne forhold
- Fortrolige eller tavshedsbelagte oplysninger
- Forretningshemmeligheder
Eksempel: Det, der virker harmløst ved middagsbordet, kan være alvorligt, hvis det deles med alle dine følgere.
Sociale medier i arbejdstiden
Din arbejdsgiver må gerne:
- Forbyde brug af sociale medier i arbejdstiden
- Blokere adgangen via virksomhedens netværk
Sådanne regler bør fremgå af virksomhedens samlede IT-politik.
Skal jeg bruge min private profil i mit arbejde?
Nej, det kan du ikke pålægges.
Hvis sociale medier er en del af jobbet:
- Du kan vælge at oprette en separat arbejdsmæssig profil
- Tjek mediets regler - ikke alle tillader flere profiler
Må jeg dele opslag fra min arbejdsgiver?
Ja – men du skal i nogle tilfælde markere opslaget som reklame.
Hvornår skal opslag markeres?
1. Hvis det er en arbejdsopgave:
- Der foreligger en aftale om, at du skal omtale din arbejdsplads
- Du skal tydeligt markere opslaget som reklame
Undtagelse:
Hvis det klart fremgår af opslaget (f.eks. på LinkedIn), at du er ansat til at lave reklame, er yderligere markering ikke nødvendig.
2. Hvis virksomheden opfordrer til deling (stiltiende eller direkte):
Det kan f.eks. ske ved at:
- Indhold er samlet ét sted til deling
- Det er en del af arbejdspladsens kultur
- Der er en strategi for medarbejderdeling
Her er det typisk nok, at du oplyser, at du er ansat.
Er du journalist og deler en artikel, du selv har skrevet, kan det være tilstrækkeligt at nævne det.
3. Hvis du deler som privatperson uden opfordring:
- Du behøver ikke markere opslaget
- Du behøver ikke oplyse, at du er ansat i virksomheden
Kan jeg blive fyret for min aktivitet på sociale medier?
Ja, det kan du – og det er sket i Danmark (dog ikke i sager hos DJ).
Overvej altid, hvad du skriver, især om din arbejdsgiver:
- Dine opslag kan blive set af venner, chefer, kunder og konkurrenter.
- Undgå at skrive nedsættende om:
- Din arbejdsgiver
- Kunder
- Kollegaer
- Grov tone eller kritik kan være i strid med din loyalitetspligt og føre til afskedigelse.
- Eksempel: En DR-medarbejder fik en henstilling for kritik af et DR-program.
Husk:
Loyalitetspligten gælder også i din opsigelsesperiode – også hvis du er fritstillet.
Jobskifte og sociale medier
Vær opmærksom på, hvordan og hvornår du annoncerer et nyt job:
- Tidspunkt og formulering kan være i strid med:
- Loyalitetspligten
- En eventuel konkurrenceklausul
Generel adfærd på sociale medier
Du kan også blive fyret for indhold, der ikke direkte handler om din arbejdsgiver, f.eks.:
- Nedsættende kommentarer om personer
- "Likes" eller "retweets" af indhold med f.eks. racistisk karakter
Din arbejdsgiver kan anse dig for uværdig til stillingen, især hvis:
- Du har en højt profileret rolle
- Du har stort ansvar
- Du repræsenterer virksomheden udadtil
Særligt for journalister
Er du journalist på et uafhængigt medie, bør du være ekstra påpasselig:
- Troværdighed og integritet kan skade både dig og mediet
- Undgå at:
- Fremstå holdningspræget i politiske diskussioner
- Deltage i debatter, hvor du repræsenterer mediet (fx med logo på profilen)
Afskedigelse pga. holdninger kan ske, men:
- Det vil kræve helt særlige omstændigheder
- Objektivitet skal være altafgørende for din rolle
Hvad må jeg dele om min arbejdsplads?
Del ikke oplysninger, der kan opfattes som:
- Interne forhold
- Fortrolige eller tavshedsbelagte oplysninger
- Forretningshemmeligheder
Eksempel: Det, der virker harmløst ved middagsbordet, kan være alvorligt, hvis det deles med alle dine følgere.
Sociale medier i arbejdstiden
Din arbejdsgiver må gerne:
- Forbyde brug af sociale medier i arbejdstiden
- Blokere adgangen via virksomhedens netværk
Sådanne regler bør fremgå af virksomhedens samlede IT-politik.
Skal jeg bruge min private profil i mit arbejde?
Nej, det kan du ikke pålægges.
Hvis sociale medier er en del af jobbet:
- Du kan vælge at oprette en separat arbejdsmæssig profil
- Tjek mediets regler - ikke alle tillader flere profiler
Må jeg dele opslag fra min arbejdsgiver?
Ja – men du skal i nogle tilfælde markere opslaget som reklame.
Hvornår skal opslag markeres?
1. Hvis det er en arbejdsopgave:
- Der foreligger en aftale om, at du skal omtale din arbejdsplads
- Du skal tydeligt markere opslaget som reklame
Undtagelse:
Hvis det klart fremgår af opslaget (f.eks. på LinkedIn), at du er ansat til at lave reklame, er yderligere markering ikke nødvendig.
2. Hvis virksomheden opfordrer til deling (stiltiende eller direkte):
Det kan f.eks. ske ved at:
- Indhold er samlet ét sted til deling
- Det er en del af arbejdspladsens kultur
- Der er en strategi for medarbejderdeling
Her er det typisk nok, at du oplyser, at du er ansat.
Er du journalist og deler en artikel, du selv har skrevet, kan det være tilstrækkeligt at nævne det.
3. Hvis du deler som privatperson uden opfordring:
- Du behøver ikke markere opslaget
- Du behøver ikke oplyse, at du er ansat i virksomheden