Din ansættelse og SoMe-ansvar

Når du er ansat i en virksomhed eller organisation, bør du tænke dig om, inden du deler eller liker noget på sociale medier. Her får du et overblik over de vigtigste regler og faldgruber.

Ja, det kan du – og det er sket i Danmark (dog ikke i sager hos DJ).

Overvej altid, hvad du skriver, især om din arbejdsgiver:

Husk:

Loyalitetspligten gælder også i din opsigelsesperiode – også hvis du er fritstillet.

 

Vær opmærksom på, hvordan og hvornår du annoncerer et nyt job:

  • Tidspunkt og formulering kan være i strid med:
    • Loyalitetspligten
    • En eventuel konkurrenceklausul

Du kan også blive fyret for indhold, der ikke direkte handler om din arbejdsgiver, f.eks.:

  • Nedsættende kommentarer om personer
  • "Likes" eller "retweets" af indhold med f.eks. racistisk karakter

Din arbejdsgiver kan anse dig for uværdig til stillingen, især hvis:

  • Du har en højt profileret rolle
  • Du har stort ansvar
  • Du repræsenterer virksomheden udadtil

Er du journalist på et uafhængigt medie, bør du være ekstra påpasselig:

  • Troværdighed og integritet kan skade både dig og mediet
  • Undgå at:
    • Fremstå holdningspræget i politiske diskussioner
    • Deltage i debatter, hvor du repræsenterer mediet (fx med logo på profilen)

Afskedigelse pga. holdninger kan ske, men:

  • Det vil kræve helt særlige omstændigheder
  • Objektivitet skal være altafgørende for din rolle

Del ikke oplysninger, der kan opfattes som:

  • Interne forhold
  • Fortrolige eller tavshedsbelagte oplysninger
  • Forretningshemmeligheder

Eksempel: Det, der virker harmløst ved middagsbordet, kan være alvorligt, hvis det deles med alle dine følgere.

Din arbejdsgiver må gerne:

  • Forbyde brug af sociale medier i arbejdstiden
  • Blokere adgangen via virksomhedens netværk

Sådanne regler bør fremgå af virksomhedens samlede IT-politik.

Nej, det kan du ikke pålægges.

Hvis sociale medier er en del af jobbet:

  • Du kan vælge at oprette en separat arbejdsmæssig profil
  • Tjek mediets regler - ikke alle tillader flere profiler

Ja – men du skal i nogle tilfælde markere opslaget som reklame.

Hvornår skal opslag markeres?

1. Hvis det er en arbejdsopgave:

  • Der foreligger en aftale om, at du skal omtale din arbejdsplads
  • Du skal tydeligt markere opslaget som reklame

Undtagelse:

Hvis det klart fremgår af opslaget (f.eks. på LinkedIn), at du er ansat til at lave reklame, er yderligere markering ikke nødvendig.

2. Hvis virksomheden opfordrer til deling (stiltiende eller direkte):

Det kan f.eks. ske ved at:

  • Indhold er samlet ét sted til deling
  • Det er en del af arbejdspladsens kultur
  • Der er en strategi for medarbejderdeling

Her er det typisk nok, at du oplyser, at du er ansat.

Er du journalist og deler en artikel, du selv har skrevet, kan det være tilstrækkeligt at nævne det.

3. Hvis du deler som privatperson uden opfordring:

  • Du behøver ikke markere opslaget
  • Du behøver ikke oplyse, at du er ansat i virksomheden

Ja, det kan du – og det er sket i Danmark (dog ikke i sager hos DJ).

Overvej altid, hvad du skriver, især om din arbejdsgiver:

Husk:

Loyalitetspligten gælder også i din opsigelsesperiode – også hvis du er fritstillet.

 

Vær opmærksom på, hvordan og hvornår du annoncerer et nyt job:

  • Tidspunkt og formulering kan være i strid med:
    • Loyalitetspligten
    • En eventuel konkurrenceklausul

Du kan også blive fyret for indhold, der ikke direkte handler om din arbejdsgiver, f.eks.:

  • Nedsættende kommentarer om personer
  • "Likes" eller "retweets" af indhold med f.eks. racistisk karakter

Din arbejdsgiver kan anse dig for uværdig til stillingen, især hvis:

  • Du har en højt profileret rolle
  • Du har stort ansvar
  • Du repræsenterer virksomheden udadtil

Er du journalist på et uafhængigt medie, bør du være ekstra påpasselig:

  • Troværdighed og integritet kan skade både dig og mediet
  • Undgå at:
    • Fremstå holdningspræget i politiske diskussioner
    • Deltage i debatter, hvor du repræsenterer mediet (fx med logo på profilen)

Afskedigelse pga. holdninger kan ske, men:

  • Det vil kræve helt særlige omstændigheder
  • Objektivitet skal være altafgørende for din rolle

Del ikke oplysninger, der kan opfattes som:

  • Interne forhold
  • Fortrolige eller tavshedsbelagte oplysninger
  • Forretningshemmeligheder

Eksempel: Det, der virker harmløst ved middagsbordet, kan være alvorligt, hvis det deles med alle dine følgere.

Din arbejdsgiver må gerne:

  • Forbyde brug af sociale medier i arbejdstiden
  • Blokere adgangen via virksomhedens netværk

Sådanne regler bør fremgå af virksomhedens samlede IT-politik.

Nej, det kan du ikke pålægges.

Hvis sociale medier er en del af jobbet:

  • Du kan vælge at oprette en separat arbejdsmæssig profil
  • Tjek mediets regler - ikke alle tillader flere profiler

Ja – men du skal i nogle tilfælde markere opslaget som reklame.

Hvornår skal opslag markeres?

1. Hvis det er en arbejdsopgave:

  • Der foreligger en aftale om, at du skal omtale din arbejdsplads
  • Du skal tydeligt markere opslaget som reklame

Undtagelse:

Hvis det klart fremgår af opslaget (f.eks. på LinkedIn), at du er ansat til at lave reklame, er yderligere markering ikke nødvendig.

2. Hvis virksomheden opfordrer til deling (stiltiende eller direkte):

Det kan f.eks. ske ved at:

  • Indhold er samlet ét sted til deling
  • Det er en del af arbejdspladsens kultur
  • Der er en strategi for medarbejderdeling

Her er det typisk nok, at du oplyser, at du er ansat.

Er du journalist og deler en artikel, du selv har skrevet, kan det være tilstrækkeligt at nævne det.

3. Hvis du deler som privatperson uden opfordring:

  • Du behøver ikke markere opslaget
  • Du behøver ikke oplyse, at du er ansat i virksomheden