Sådan bruger du andres værker

- uden at overtræde loven

Billeder, tekst og video deles og genbruges i stor stil – men hvad må du egentlig bruge, og hvornår skal du have tilladelse?

Denne guide giver dig et hurtigt overblik over reglerne for ophavsret, så du kan arbejde professionelt og undgå juridiske problemer. Vi har samlet svarene på de mest almindelige spørgsmål – kort, klart og praktisk.

Brug af andres værker – det grundlæggende

Ophavsret – hvad betyder det?

  • Ophavsretten til et værk tilkommer ophavsmanden.
  • Mange af DJ’s medlemmer sætter pris på denne beskyttelse, men den kan virke begrænsende for andre.
  • Husk, at ophavsmanden ofte er en kollega, der har krav på, at hans eller hendes arbejde ikke bruges uden samtykke.

Undtagelser fra ophavsretten

Du må i visse tilfælde bruge ophavsretligt beskyttede værker uden tilladelse – dog kun i meget begrænset omfang:

  • Privat kopiering
  • Citatbrug (se mere under FAQ)

Fælles værker og overdragelse af rettigheder

  • Har du overdraget rettighederne til en kunde, eller skabt værket i fællesskab, har du typisk ikke fuld råderet.
  • Ved fælles ophavsret kræves som udgangspunkt enighed mellem alle ophavsmænd – medmindre andet er aftalt.
  • DJ anbefaler, at du altid laver en skriftlig aftale, når du samarbejder med andre om et værk.

Ofte stillede spørgsmål

  • Nej, ikke uden tilladelse fra ophavsmanden.
  • Medier må dog bruge visse billeder uden tilladelse i forbindelse med dagsbegivenheder, hvis særlige kriterier er opfyldt.
  • Gælder ikke pressefotos, bladtegninger m.v.

  • Nej, det kræver samtykke fra ophavsmanden.
  • Upload er lig med digital kopiering og offentliggørelse, som kun ophavsmanden må foretage.

Læs også: Brug og misbrug af billeder på Facebook

  • Ophavsretten tilhører alle ophavsmænd i fællesskab, medmindre andet er aftalt.
  • En teknisk eller praktisk bistand giver ikke ophavsret.
  • Enighed om brugen er nødvendig – og mangler det, skal der indgås en skriftlig aftale om anvendelse.

  • Du må som udgangspunkt ikke bruge andres værker (billeder, tekst, m.v.).
  • Citat er tilladt, hvis det sker i overensstemmelse med god skik.
  • Mange arbejdspladser har kopiaftaler:
    • Visda (billeder)
    • Tekst og Node (tekster)
  • Kontakt din arbejdsgiver eller de nævnte organisationer for at høre, hvad der gælder for dig.

Tekst og Node har aftaler om brug af tekst, mens VISDA har aftaler om anvendelse af billeder.

  • Ja, i et vist omfang, hvis det ikke sker erhvervsmæssigt.

Læs mere om muligheder i Ophavsret for begyndere af Morten Rosenmeier (s. 97-102).

  • Nej, ikke før 70 år efter dødsåret, med få undtagelser.

Citat må bruges, hvis du:

  • Følger god citatskik
  • Holder dig til et formålstjenligt omfang
  • Navngiver ophavsmanden og kilden

Fotografier

  • Fotografier med såkaldt værkshøjde betragtes som kunstværker – og kan ikke citeres.
  • Undtagelser: kritiske/videnskabelige fremstillinger og reportager.

Radio, film og tv

  • Du må citere fra programmer via klip, hvis formålet er reelt – klippet må ikke bruges som stemningsskabende baggrund.
  • Stillbilleder fra film må ikke gengives – de betragtes som selvstændige fotografier.

  • Du må bruge materialet inden for licensens rammer – og kun, hvis ophavsmanden har ret til at licensere det.
  • Creative Commons-licenser angiver rettigheder med følgende koder:

BY - Du skal altid kreditere ophavsmanden.

NC - Må ikke anvendes kommercielt.

ND - Må ikke ændres eller bearbejdes.

SA - Må kun deles på samme vilkår, dvs. med samme licens.

Du kan læse mere om de forskellige licenser på creativecommons.org.

  • Ja, hvis materialet ligger lovligt på nettet.
  • Du må ikke linke:
    • Til ulovligt uploadet materiale
    • For at omgå betalingsmure
    • Systematisk og kommercielt
    • I en krænkende sammenhæng, fx via embedded visning

 

  • Ja, hvis du har fået rettighederne - ellers ikke.
  • Kommunikationsarbejde (grafik, tekst, video, strategioplæg mv.) er som udgangspunkt ophavsretligt beskyttet.
  • Idéen er ikke beskyttet - det er den konkrete udførelse, fx i en rapport eller præsentation.
  • Rettigheder overdrages ofte helt eller delvist til kunden eller arbejdsgiveren.

Læs mere på siden om overdragelse af rettigheder.

Eksempler på brug af andres værker:

  • Hente billeder fra nettet til en præsentation
  • Uploade videoer til firmaets hjemmeside
  • Dele en artikel internt på arbejdspladsen
  • Dele andres videoindhold på sociale medier

Når du ønsker at bruge en andens værk, kan den ophavsretlige beskyttelse måske virke begrænsende og hæmmende. Du bør dog altid huske, at ophavsmanden til værket — måske en kollega — ofte sætter stor pris på, at hans værk ikke bliver brugt uden hans samtykke.

Det er dog muligt i særlige tilfælde at anvende et ophavsretligt beskyttet værk uden ophavsmandens samtykke. Anvendelse kan kun finde sted i et meget begrænset omfang. Det gælder eksempelvis i relation til privat kopiering og ved citatbrug.

Har du overdraget rettighederne til dit værk til en kunde, eller har du skabt et værk i fællesskab med en anden, vil du i mange tilfælde heller ikke selv kunne råde over værket uden begrænsninger.

Ofte stillede spørgsmål

  • Nej, ikke uden tilladelse fra ophavsmanden.
  • Medier må dog bruge visse billeder uden tilladelse i forbindelse med dagsbegivenheder, hvis særlige kriterier er opfyldt.
  • Gælder ikke pressefotos, bladtegninger m.v.

  • Nej, det kræver samtykke fra ophavsmanden.
  • Upload er lig med digital kopiering og offentliggørelse, som kun ophavsmanden må foretage.

Læs også: Brug og misbrug af billeder på Facebook

  • Ophavsretten tilhører alle ophavsmænd i fællesskab, medmindre andet er aftalt.
  • En teknisk eller praktisk bistand giver ikke ophavsret.
  • Enighed om brugen er nødvendig – og mangler det, skal der indgås en skriftlig aftale om anvendelse.

  • Du må som udgangspunkt ikke bruge andres værker (billeder, tekst, m.v.).
  • Citat er tilladt, hvis det sker i overensstemmelse med god skik.
  • Mange arbejdspladser har kopiaftaler:
    • Visda (billeder)
    • Tekst og Node (tekster)
  • Kontakt din arbejdsgiver eller de nævnte organisationer for at høre, hvad der gælder for dig.

Tekst og Node har aftaler om brug af tekst, mens VISDA har aftaler om anvendelse af billeder.

  • Ja, i et vist omfang, hvis det ikke sker erhvervsmæssigt.

Læs mere om muligheder i Ophavsret for begyndere af Morten Rosenmeier (s. 97-102).

  • Nej, ikke før 70 år efter dødsåret, med få undtagelser.

Citat må bruges, hvis du:

  • Følger god citatskik
  • Holder dig til et formålstjenligt omfang
  • Navngiver ophavsmanden og kilden

Fotografier

  • Fotografier med såkaldt værkshøjde betragtes som kunstværker – og kan ikke citeres.
  • Undtagelser: kritiske/videnskabelige fremstillinger og reportager.

Radio, film og tv

  • Du må citere fra programmer via klip, hvis formålet er reelt – klippet må ikke bruges som stemningsskabende baggrund.
  • Stillbilleder fra film må ikke gengives – de betragtes som selvstændige fotografier.

  • Du må bruge materialet inden for licensens rammer – og kun, hvis ophavsmanden har ret til at licensere det.
  • Creative Commons-licenser angiver rettigheder med følgende koder:

BY - Du skal altid kreditere ophavsmanden.

NC - Må ikke anvendes kommercielt.

ND - Må ikke ændres eller bearbejdes.

SA - Må kun deles på samme vilkår, dvs. med samme licens.

Du kan læse mere om de forskellige licenser på creativecommons.org.

  • Ja, hvis materialet ligger lovligt på nettet.
  • Du må ikke linke:
    • Til ulovligt uploadet materiale
    • For at omgå betalingsmure
    • Systematisk og kommercielt
    • I en krænkende sammenhæng, fx via embedded visning

 

  • Ja, hvis du har fået rettighederne - ellers ikke.
  • Kommunikationsarbejde (grafik, tekst, video, strategioplæg mv.) er som udgangspunkt ophavsretligt beskyttet.
  • Idéen er ikke beskyttet - det er den konkrete udførelse, fx i en rapport eller præsentation.
  • Rettigheder overdrages ofte helt eller delvist til kunden eller arbejdsgiveren.

Læs mere på siden om overdragelse af rettigheder.

Eksempler på brug af andres værker:

  • Hente billeder fra nettet til en præsentation
  • Uploade videoer til firmaets hjemmeside
  • Dele en artikel internt på arbejdspladsen
  • Dele andres videoindhold på sociale medier