Sådan klager du over afgørelsen om aktindsigt

Har du fået afslag på din anmodning om aktindsigt, har du ret til at klage. På denne side finder du en overskuelig guide til, hvordan du klager, hvem du skal klage til, og hvad du kan gøre, hvis sagsbehandlingen trækker ud. Du kan også læse om muligheden for at klage til Folketingets Ombudsmand.

Afslag på aktindsigt

Hvis en myndighed giver dig afslag på din anmodning om aktindsigt, skal de:

  • Give en begrundelse for afslaget

  • Give en klagevejledning med oplysning om den rette klageinstans
    (Som udgangspunkt den øverste myndighed på det relevante område)

Sådan klager du

  1. Send klagen til den myndighed, som har givet dig afslaget
    (Offentlighedslovens § 37, stk. 2)

  2. Hvis myndigheden ikke ændrer afgørelsen, skal den:

    • Videresende din klage og sagens dokumenter til den relevante klageinstans

    • Dette skal ske senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen af din klage

Klageinstansens behandlingstid

  • Klageinstansen skal afgøre sagen inden 20 arbejdsdage

  • Hvis det ikke er muligt pga. sagens omfang eller kompleksitet, skal du:

    • Have en begrundelse

    • Få oplyst, hvornår du kan forvente en afgørelse
      (Offentlighedslovens § 37, stk. 3)

Hvis afslaget kommer fra kommune eller region

  • Klager over afslag fra kommuner, regioner eller kommunale fællesskaber afgøres som udgangspunkt af Statsforvaltningen

  • Din klage skal fortsat stiles til den pågældende kommune eller region

  • Hvis afgørelsen fastholdes, skal kommunen/regionen videresende klagen til Statsforvaltningen

Klage over langsom sagsbehandling

Du kan også klage, hvis:

  • Der er gået mere end 14 arbejdsdage uden en afgørelse

Sådan gør du:

  • Klagen sendes til samme myndighed, som du har anmodet aktindsigt hos

  • Myndigheden har herefter 7 arbejdsdage til at færdigbehandle sagen

  • Hvis de ikke når det, skal de:

    • Videresende klagen til klageinstansen

    • Vedlægge en begrundelse for sagsbehandlingstiden

 

Klager til ombudsmanden

Når du har udnyttet de øvrige klagemuligheder, kan du klage til Folketingets Ombudsmand

  • Ombudsmandens kritik har stor betydning for myndighedernes praksis, især:

    • Ved afslag på aktindsigt

    • Ved langsommelig behandling

    • I forhold til nye undtagelser i offentlighedsloven

Dette er særligt relevant i relation til en række nye undtagelser i offentlighedsloven, hvor det er vigtigt at få:

  • Fastlagt rækkevidden af de nye begrænsninger

  • Vurderet, om myndighederne administrerer loven hensigtsmæssigt

På denne side