Sådan anmoder du om aktindsigt

Offentlighedsloven giver enhver ret til aktindsigt – uanset om du har en særlig retlig interesse i sagen eller ej. Myndighederne kan derfor ikke kræve en begrundelse for din anmodning.

Hvordan ønsker du aktindsigten?

Som udgangspunkt skal aktindsigten gives i den form, du ønsker:

  • Som papirkopi

  • Som elektroniske dokumenter via e-mail

  • Ved, at du gennemser dokumenterne hos myndigheden

Bemærk: Du har ikke krav på at få aktindsigten i et bestemt digitalt format.

Hvad skal din anmodning indeholde?

I følge offentlighedslovens § 9 skal din anmodning om aktindsigt:

  • Indeholde de oplysninger, der er nødvendige for at identificere den sag eller de dokumenter, du ønsker indsigt i

  • Angive det tema, sagen eller dokumentet vedrører

Jo mere præcis du er, jo hurtigere kan myndigheden behandle din anmodning.

Kravet om tematisering giver ansøgeren mulighed for at søge lidt bredere, da det er muligt at få aktindsigt i:

  • Sager af en bestemt art

  • Sager journaliseret i en bestemt periode

Eksempler på temaangivelser:

  • ”Brevveksling, der vedrører smiley-ordningen”

  • ”Sager om udstedelse af byggetilladelser i 2014”

Ønsker man aktindsigt i korrespondance mellem bestemte myndigheder eller personer, skal man præcisere, hvilket emne brevvekslingen vedrører. Ellers er kravet om angivelse af et tema som udgangspunkt ikke opfyldt.

Identifikationskravet: En konkret vurdering

Det er en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om identifikationskravet er opfyldt.

Særligt medierne har ret til vejledning, så myndigheden kan identificere de ønskede sager eller dokumenter.

Et godt tip er at starte med at anmode om journaloversigten (aktlisten). Derfra kan man udpege de dokumenter, man har særlig interesse i - især i større sager.

En anmodning om aktindsigt skal som udgangspunkt stiles til den myndighed, der ligger inde med dokumentet.

  • Ligger dokumentet hos flere myndigheder, kan du som udgangspunkt søge hos alle.

  • I afgørelsessager skal du dog kun søge hos den myndighed, der træffer afgørelse i sagen - den har ansvaret for at indhente relevante dokumenter fra andre myndigheder.

Kan man søge aktindsigt telefonisk?

Ja. Der er ingen formkrav. Du kan anmode om aktindsigt via:

  • Telefon

  • Personligt fremmøde

  • E-mail

  • Brev

Ja, myndigheden kan kræve betaling, men kun i visse tilfælde:

Ved papirkopier:

  • 10 kr. for første side, derefter 1 kr. pr. side

  • Beløb under 100 kr. opkræves ikke ved første udlevering

Ved elektronisk aktindsigt:

  • Gratis, hvis anmodningen omfatter under 100 sider

  • Ved mere end 100 sider: 100 kr. fast gebyr - uanset det samlede sideantal

De samme regler gælder ved anmodninger om dataudtræk. Hvis en ekstern virksomhed laver dataudtrækket, kan de faktiske omkostninger opkræves.

Udgangspunktet i offentlighedsloven (§ 36) er, at anmodningen skal afgøres "snarest", dvs. så hurtigt som muligt - og som hovedregel inden 7 arbejdsdage.

Der er opstillet målsætninger for, hvor hurtigt myndigheden bør færdigbehandle aktindsigtsanmodninger - afhængigt af, om der er tale om simple eller særligt omfattende sager.

I praksis betyder det:

  • 1-2 dage: Ved klart identificerede sager med få dokumenter og ingen særlige overvejelser

  • Inden 7 arbejdsdage: Medmindre sagens omfang/kompleksitet gør det umuligt

  • Inden 14 arbejdsdage: Hvis sagen er omfattende eller rejser komplekse juridiske spørgsmål

Offentlighedsloven giver enhver ret til aktindsigt – uanset om du har en særlig retlig interesse i sagen eller ej. Myndighederne kan derfor ikke kræve en begrundelse for din anmodning.

Hvordan ønsker du aktindsigten?

Som udgangspunkt skal aktindsigten gives i den form, du ønsker:

  • Som papirkopi

  • Som elektroniske dokumenter via e-mail

  • Ved, at du gennemser dokumenterne hos myndigheden

Bemærk: Du har ikke krav på at få aktindsigten i et bestemt digitalt format.

Hvad skal din anmodning indeholde?

I følge offentlighedslovens § 9 skal din anmodning om aktindsigt:

  • Indeholde de oplysninger, der er nødvendige for at identificere den sag eller de dokumenter, du ønsker indsigt i

  • Angive det tema, sagen eller dokumentet vedrører

Jo mere præcis du er, jo hurtigere kan myndigheden behandle din anmodning.

Kravet om tematisering giver ansøgeren mulighed for at søge lidt bredere, da det er muligt at få aktindsigt i:

  • Sager af en bestemt art

  • Sager journaliseret i en bestemt periode

Eksempler på temaangivelser:

  • ”Brevveksling, der vedrører smiley-ordningen”

  • ”Sager om udstedelse af byggetilladelser i 2014”

Ønsker man aktindsigt i korrespondance mellem bestemte myndigheder eller personer, skal man præcisere, hvilket emne brevvekslingen vedrører. Ellers er kravet om angivelse af et tema som udgangspunkt ikke opfyldt.

Identifikationskravet: En konkret vurdering

Det er en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om identifikationskravet er opfyldt.

Særligt medierne har ret til vejledning, så myndigheden kan identificere de ønskede sager eller dokumenter.

Et godt tip er at starte med at anmode om journaloversigten (aktlisten). Derfra kan man udpege de dokumenter, man har særlig interesse i - især i større sager.

En anmodning om aktindsigt skal som udgangspunkt stiles til den myndighed, der ligger inde med dokumentet.

  • Ligger dokumentet hos flere myndigheder, kan du som udgangspunkt søge hos alle.

  • I afgørelsessager skal du dog kun søge hos den myndighed, der træffer afgørelse i sagen - den har ansvaret for at indhente relevante dokumenter fra andre myndigheder.

Kan man søge aktindsigt telefonisk?

Ja. Der er ingen formkrav. Du kan anmode om aktindsigt via:

  • Telefon

  • Personligt fremmøde

  • E-mail

  • Brev

Ja, myndigheden kan kræve betaling, men kun i visse tilfælde:

Ved papirkopier:

  • 10 kr. for første side, derefter 1 kr. pr. side

  • Beløb under 100 kr. opkræves ikke ved første udlevering

Ved elektronisk aktindsigt:

  • Gratis, hvis anmodningen omfatter under 100 sider

  • Ved mere end 100 sider: 100 kr. fast gebyr - uanset det samlede sideantal

De samme regler gælder ved anmodninger om dataudtræk. Hvis en ekstern virksomhed laver dataudtrækket, kan de faktiske omkostninger opkræves.

Udgangspunktet i offentlighedsloven (§ 36) er, at anmodningen skal afgøres "snarest", dvs. så hurtigt som muligt - og som hovedregel inden 7 arbejdsdage.

Der er opstillet målsætninger for, hvor hurtigt myndigheden bør færdigbehandle aktindsigtsanmodninger - afhængigt af, om der er tale om simple eller særligt omfattende sager.

I praksis betyder det:

  • 1-2 dage: Ved klart identificerede sager med få dokumenter og ingen særlige overvejelser

  • Inden 7 arbejdsdage: Medmindre sagens omfang/kompleksitet gør det umuligt

  • Inden 14 arbejdsdage: Hvis sagen er omfattende eller rejser komplekse juridiske spørgsmål